Zorgeloos Vastgoed pakt inefficiëntie in het aankoopproces van woning aan

Zorgeloos Vastgoed pakt inefficiëntie in het aankoopproces van woning aan

Op dinsdagmiddag 23 juli vond de eerste Ronde Tafel van het initiatief Zorgeloos Vastgoed plaats. De sessie had als doel om samen met professionals uit de vastgoedketen het proces omtrent de koopovereenkomst onder de loep te nemen en mogelijkheden tot een betere klantbeleving te onderzoeken. Makelaars, taxateurs, financieel adviseurs, geldverstrekkers, notarissen en het Kadaster deelden hun ervaringen vanaf het eerste klantcontact tot aan het passeren en inschrijven van de leveringsakte.

Ervaringen in het aankoopproces

Het huidige aankoopproces is in kaart gebracht, waarna gezamenlijk de knelpunten zijn opgenoemd en besproken. Dat is gedaan door de koper en verkoper het proces te laten doorlopen, waarbij ieders rol in het proces uitgebreid is behandeld, van aankoopmakelaar tot aan de bewaarder van het Kadaster. Tijdens deze simulatie ervoer iedereen de soms onpraktische werkwijze, het gemis aan duidelijke afspraken en het gebrek aan zicht op het totale proces. “Het is bijzonder dat niemand echt van elkaar weet wat zij doet voor de consument”, aldus één van de deelnemers. Zo bleek de koper veelvuldig exact dezelfde vragen moest beantwoorden, dezelfde stukken moest aanleveren en vervolgens zich afvroeg wat er van hem verwacht werd.

Behoefte aan verbetering

Aan het einde van de sessie constateerden de deelnemers dat er inmiddels 7 kopieën van de koopovereenkomst in omloop waren. Deze stukken werden vrijwel allemaal geleverd door de koper en worden vaak nog uitgewisseld op papier of via e-mail. Er is een duidelijke behoefte ontstaan voor uniforme afspraken over processen en werkwijze omtrent de koopovereenkomst, zodat zowel de consument als de partijen meer duidelijkheid en zekerheid krijgen.

Richting een toekomstvaste oplossing

Over de toekomstige oplossing zijn de deelnemers het eens: samenwerken aan transparante en betrouwbare informatie-uitwisseling, waarbij iedere partij zijn eigen expertise in het aankoopproces kan inbrengen. Daar gaat Zorgeloos Vastgoed de komende tijd werk van maken, beginnend bij een eerste versie van het afsprakenstelsel. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de experts en andere ketenpartners, om gezamenlijk een toekomstvaste oplossing te bedenken en realiseren.

Gerelateerde artikelen

Presentaties inspiratiesessie 7 november

Presentaties inspiratiesessie 7 november Op 7 november kwamen softwareleveranciers en dienstverleners uit de vastgoedsector samen in De Loods in Rijswijk voor de inspiratiesessie van Zorgeloos Vastgoed. De middag stond in het teken van informatie, inspiratie en kennisdeling rondom de (digitale) ontwikkelingen in de vastgoedmarkt en de plannen van Zorgeloos Vastgoed voor 2025. Daarnaast werd er

Inspiratiesessie 4

07-11-2024

Proeftuin Regie op Gegevens met Zorgeloos Vastgoed geslaagd

26-09-2024

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.

Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *