Aan de slag met de gedigitaliseerde koopovereenkomst

Aan de slag met de gedigitaliseerde koopovereenkomst

Met en voor de vastgoedketen werkt Zorgeloos Vastgoed aan een afsprakenstelsel voor betrouwbare gegevensuitwisseling onder regie van de consument. Is dat nodig en wat betekent dit voor partijen die in de sector werken zoals de makelaar, hypotheekadviseur of notaris?

Consument wil meer overzicht

Om te weten hoe consumenten het proces van het zoeken naar een woning tot het bewonen van een nieuw aangekochte woning ervaart heeft Motivaction onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat de consument overzicht en inzicht mist en weinig regie ervaart over zijn gegevens door de keten heen. Tijdens ronde tafelsessies met ketenpartijen bleek dat kopers veelvuldig exact dezelfde vragen moeten beantwoorden, dezelfde stukken moeten aanleveren en vervolgens zichzelf afvragen wat er eigenlijk precies van hen verwacht wordt. De koopovereenkomst is zo’n document dat gemiddeld 7 keer wordt gekopieerd gedurende het aankoopproces. Vaak uitgewisseld op papier of via e-mail. Kortom er is een duidelijke behoefte aan uniforme afspraken over processen en werkwijzen zodat zowel de consument als de ketenpartijen meer duidelijkheid en zekerheid krijgen. En dat is wat Zorgeloos Vastgoed oppakt. Te beginnen bij de koopoverkomst.

Voor en door de vastgoedbranche

Op dit moment leggen de verschillende ketenpartijen in werkgroepen de laatste hand aan de stelselcatalogus. Een catalogus waarin gezamenlijke afspraken en standaarden vastliggen die ervoor zorgen dat ieders informatiehuishouding op elkaar is afgestemd, op de verschillende niveaus van inhoudelijk naar technisch. De eerste implementatie van het stelsel bevat onder andere een gedigitaliseerde, gedataficeerde koopovereenkomst.

Zodra de verschillende onderdelen in concept klaar zijn, delen we de afspraken online voor feedback. Zo is er een consultatieronde geweest van de taxonomie (definities) van de koopovereenkomst, vragen we de komende maand feedback op het informatiemodel en publiceren we de voorgestelde architectuur. Naar verwachting is de definitieve versie van de catalogus eind mei voor de hele markt online beschikbaar.

Aan de slag

Maar wat betekenen al deze afspraken nu precies en wat kunnen de verschillende partijen uit de sector ermee? Ruim 150 betrokkenen uit de vastgoedketen zijn hier afgelopen maand over bijgepraat in speciale informatiesessies. En nog belangrijker: zij zijn uitgenodigd mee te bouwen aan het stelsel én het te implementeren. We zijn verheugd dat naast de initiatiefnemers inmiddels al 13 partijen hebben laten weten mee te willen werken aan Zorgeloos Vastgoed.

Heb je de informatiesessies gemist? Bekijk dan het gesprek van Michiel Meijer met programmamanager Leon Roseleur en HDN bestuurder Merlyn van den Berg tijdens het IIR Hypothekenevent op 4 maart 2021.

Ook meedoen?

Bent u geïnteresseerd in het Zorgeloos Vastgoed afsprakenstelsel en wilt u de klant ook ontzorgen middels de gedigitaliseerde, gedataficeerde koopovereenkomst? Schrijf dan in voor de nieuwsbrief of neem contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Presentaties inspiratiesessie 7 november

Presentaties inspiratiesessie 7 november Op 7 november kwamen softwareleveranciers en dienstverleners uit de vastgoedsector samen in De Loods in Rijswijk voor de inspiratiesessie van Zorgeloos Vastgoed. De middag stond in het teken van informatie, inspiratie en kennisdeling rondom de (digitale) ontwikkelingen in de vastgoedmarkt en de plannen van Zorgeloos Vastgoed voor 2025. Daarnaast werd er

Inspiratiesessie 4

07-11-2024

Proeftuin Regie op Gegevens met Zorgeloos Vastgoed geslaagd

26-09-2024

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.